Mercadona, empresa de supermercats físics i de venda online, ha incrementat en 2023 les seues vendes consolidades un 15 %, fins als 35.527 milions d’euros. D’este total, 34.124 milions corresponen al negoci d’Espanya i els 1.403 restants al de Portugal, on Mercadona disposa de 49 botigues del total de 1.681 que conformen la xarxa de supermercats de la companyia a tancament de 2023.
En el passat exercici, Mercadona ha començat a arreplegar els fruits de la seua decisió estratègica, secundada pels accionistes de la companyia en 2016, d’invertir en el llarg termini per a assegurar el benefici dels 5 components (“El Cap” —client—, El Treballador, El Proveïdor, La Societat i El Capital); factor clau sobre el qual es fonamenten les bases de la Mercadona del futur.

Una inversió rècord de 10.000 milions d’euros en 7 anys
Este esforç inversor, iniciat en 2016 i necessari per a la brutal transformació de la companyia, ha arribat en estos set anys a una xifra rècord de 10.000 milions d’euros, després d’invertir 1.062 milions en 2023. Al llarg d’estos anys, la companyia ha dut a terme la reforma i renovació d’un total de 1.364 dels seus supermercats amb el seu Nou Model de Botiga Eficient (Botiga 8), que compta amb les noves seccions de frescos, el servici A Punt per a Menjar i duplica rendibilitat enfront d’una botiga convencional.
També en 2016 es va iniciar el procés d’internacionalització de la companyia amb l’anunci de la seua entrada a Portugal, projecte que entrarà en la senda de la rendibilitat en 2024; la posada en marxa del Projecte Online, rendible i productiu; la remodelació i optimització dels seus blocs logístics, amb l’actual millora del seu stock en 2 dies; la construcció de les noves oficines a Albalat dels Sorells (València), i la transformació digital de la companyia, que ha portat a incorporar noves eines informàtiques i organitzatives per a conéixer de manera científica tots els seus processos i fer-los més eficients i productius.

10.000 M€ en la brutal transformació de Mercadona (2016-2023)
Els projectes duts a terme són la causa de l’eficiència, productivitat i rendibilitat de la Mercadona de hui, causa dels excel·lents resultats obtinguts en 2023, com demostren les xifres aconseguides: l’increment de clients, amb 2.400 tiquets de botiga al dia, més de 200 respecte a l’any passat, i la seua quota de mercat en euros de 27,6 %, 0,6 punts més. Tot això, gràcies a la confiança dels seus “Caps” i a la millora de la seua experiència de compra a través d’un assortiment eficaç amb una qualitat contundent i un preu imbatible, com ho han demostrat les més de 1.000 baixades de preus l’abril del 2023 i el febrer del 2024.

Més de 104.000 persones compromeses amb l’eficiència productiva i la gestió
En la seua contribució per la creació d’ocupació estable i de qualitat, en 2023 Mercadona ha generat 5.000 nous llocs de treball, 3.200 a Espanya i 1.800 a Portugal, amb els quals ha arribat a la significativa xifra de 104.000 treballadores i treballadors. Igualment, amb l’objectiu de garantir el poder adquisitiu de la seua plantilla, la companyia va aprovar una pujada salarial concorde a l’IPC (3,1 % a Espanya i 1,4 % a Portugal), a més de la prima per objectius, que va lligada als beneficis de la companyia i al fet que el treballador haja arribat a les metes i els objectius pactats a principi d’any amb el seu superior. I, com a mesura excepcional, una mitja prima més per la millora de l’eficiència productiva i de la gestió, la qual cosa s’ha traduït a compartir amb els treballadors via primes un total de 600 milions d’euros, un 50 % més que en l’exercici anterior.

“Sí a continuar cuidant el planeta”
La implicació de Mercadona a contribuir de manera responsable a dinamitzar les zones on està present l’ha portada, un any més, a reafirmar el seu compromís amb donar el “sí a continuar cuidant el planeta”. D’esta manera, ha continuat desenvolupant fermament polítiques per a la reducció d’emissions, que li han permés certificar una reducció d’emissions del 38 % des de 2015 fins a 2022, tant per a les emissions i remocions directes de gasos d’efecte d’hivernacle com per a les emissions indirectes per energia importada; l’ús de material reciclat en el 77 % dels envasos comercials d’un sol ús, i la utilització de fonts d’energia renovables, àmbit en què destaca la incorporació en el passat exercici d’un total de 224 noves instal·lacions fotovoltaiques, la qual cosa ha suposat un esforç inversor de 42 milions d’euros.
Així mateix, ha continuat col·laborant amb els col·lectius més vulnerables per mitjà de la donació de productes de primera necessitat, com ho demostren les 23.100 tones repartides en 2023 a les més de 762 entitats solidàries amb les quals col·labora.

Contribució tributària històrica. Un 43 % més d’Impost sobre Beneficis
Mercadona també ha realitzat una contribució tributària històrica un any més a les arques públiques d’Espanya i Portugal de 2.604 milions d’euros, un 15 % més. Detalladament, destaca la partida de l’IVA, que ha crescut fins als 487 milions d’euros, un 17 % més; la de l’Impost sobre les Rendes Físiques dels Treballadors, de 495 milions d’euros, un 12 % més, i la de l’Impost sobre Beneficis, amb un tipus efectiu de 23,3 %, que ha sigut de 342 milions d’euros, un 43 % més que en l’exercici passat.
Tot això s’ha traduït en un benefici net de 1.009 milions d’euros, un 40 % més que en 2022, dels quals 100 milions d’euros són fruit de l’excel·lent gestió realitzada en la seua tresoreria. Així mateix, la companyia continua apostant per créixer de forma sostinguda i sostenible sense perdre mai el focus en l’eficiència, la productivitat i la millora de la seua gestió, ja que el seu marge ha caigut en 1 punt, per la qual cosa destinarà el 80 % d’estos beneficis, més de 800 milions d’euros, a la inversió per a continuar maximitzant el seu impacte econòmic i social a Espanya i Portugal.
Invertir 5.000 milions en els pròxims cinc anys per a maximitzar el seu impacte social i econòmic.
Amb una política pionera de reinvertir els beneficis per a continuar enfortint els recursos propis de la companyia, Mercadona ha decidit invertir 5.000 milions en els pròxims cinc anys, 1.100 milions en 2024, per a continuar maximitzant el seu impacte social i econòmic a Espanya i Portugal. Per a aconseguir-ho, també s’ajudarà del seu principal actiu: els treballadors, la plantilla dels quals té previst ampliar en 1.000 persones.
Així mateix, dins del seu compromís per continuar oferint a “El Cap” una qualitat contundent a preus imbatibles, la companyia continuarà reforçant la seua eficiència i detectant oportunitats de mercat junt amb els més de 3.000 proveïdors i interproveïdors especialistes amb els quals col·labora, per a continuar aplicant les baixades dels preus de costos als preus de venda durant tot l’any.